I augusti 2020 lanserades Instagram Reels. Formatet tillåter användare att spela in 30 sekunders videor med ljud- och kreativa effekter. Om detta låter bekant har du helt rätt. Videodelningsappen TikTok har ett identiskt koncept och Instagram Reels är en säker konkurrent.
En fråga kvarstår – kommer Instagram Reels att ersätta TikTok på samma sätt som Instagram Stories har ersatt Mystory på Snapchat?
Men det är inte det enda nya kortformat vi har sett i år. TikTok och Instagram Reels fick följeslag – av YouTube Shorts! Den nya funktionen liknar TikTok och Reels, en kortformad videoupplevelse som gör det möjligt för användare att visa 60 sekunders videor. Även om 60 sekunder är den maximala längden, rekommenderar YouTube användare att fokusera på videor på 15 sekunder. Plattformen säger att det finns mycket mer att komma och under de närmaste veckorna och månaderna kommer Youtube att fortsätta att lansera uppdaterade versioner av ”Shorts”.
Många varumärken har redan börjat implementera både Reels och TikTok i sin marknadsföringsstrategi. Som konsument av sociala medier, nu mer än någonsin, söker roligt och underhållande innehåll, kan Reels och TikTok vara ett utmärkt tillskott. Viktigt att komma ihåg är att dessa plattformar är baserade på trender. Du måste vara snabb med att hänga med nya trender – eftersom de flesta aktiviteterna i appen handlar om att sprida viralt innehåll.
Eftersom intresset för videoinnehåll fortsätter att växa och underhålla, är det en stark drivkraft att vända oss till sociala plattformar, tror vi att detta innehållsformat har en ännu ljusare framtid 2021.
5. Ofiltrerat och verkligt innehåll kommer att dominera sociala medier
Efter utbrottet av Covid-19 har sociala medier fått ett helt nytt syfte för många människor. Vi har ökat vår användning av sociala plattformar för att ansluta till varandra, underhålla och handla online istället för i butik. 2020 sa många också att de har vågat vara mer ärliga om sina personliga liv på sociala medier.
Denna trend indikerar att sociala medier kommer att öka för att vara en plats att dela personligt och djupgående innehåll också 2021. Användare som tenderar att visa det perfekta flödet snarare än det verkliga innehållet måste tänka igen. Följare av större konton idag ber om ofiltrerat innehåll mer än någonsin tidigare. Med detta mixar fler och fler influensers sitt innehåll från sin polerade yta med berättelser om innehåll bakom kulisserna.
För varumärken är User Generated Content (UGC) resultatet av denna trend. På grund av sin höga trovärdighet och äkthet har människor lättare att relatera till det. När ett meddelande kommer från en vanlig person snarare än från ett företag – ligger det i vår natur att svara på det på en djupare nivå. När du låter en influenser skapa innehåll åt dig kan du uppnå samma effekt. I många fall är de influenser du väljer att arbeta med också en del av din målgrupp för produkten eller tjänsten i fråga, vilket ger dig innehåll som skapats för din målgrupp och av din målgrupp.
2021 blir det viktigt att undersöka och lyssna på din målgrupp. Var spenderar de tid och vad fångar deras intresse idag? Prata med dem där de tillbringar mest tid och gör det med relevant och meningsfullt innehåll. Konsumentbeteendet förändras snabbt och för dig som marknadsförare och företagare blir det allt viktigare att alltid ha örat mot marken.
Fortsätt samtalet kring digital marknadsföring och sociala medier i kommentarerna! Vad tror ni det finns för andra trender att hålla utskick för under 2021?
Om ni vill ha hjälp med sociala medier och hur ni kan använda alla dessa trender på ert företag, kontakta oss idag.
Nu kan skapare och varumärken inte bara driva försäljning via en webbplats eller fysisk butik utan också direkt genom Instagram Live – helt utan att kunden behöver lämna appen. Enligt ny forskning säger 29% av de tillfrågade i 7 länder att om en shoppingupplevelse är underhållande, skulle det uppmuntra dem att köpa en produkt när de handlar online. Därför kommer live shopping att vara ett bra innehållsformat att testa 2021.
2. Kortvarigt innehåll
Kortvarigt innehåll är innehåll som bara är tillgängligt under en kort tidsperiod. Det har blivit alltmer populärt de senaste åren och användarnas efterfrågan är uppenbarligen hög. Exempel på plattformar som har investerat i detta innehållsformat är:
Instagram Stories
Snapchat
Twitter med Fleets
YouTube med Shorts
LinkedIn med LinkedIn Stories
Facebook-Stories
3. Liveformat på sociala medier
I mars 2020 ökade Instagram Live-användningen med 70%. Mest troligt som ett resultat av social distansering och begränsningar att stanna hemma på grund av Covid-19. Det som är viktigt här är att det inte bara är genomtänkta produktioner eller stora samarbeten på Instagram Live längre. Vi ser att fler och fler människor och influenser spontant går live på sociala medier bara för att interagera med sina följare; låt dem ställa frågor, titta när de gör sin dagliga smink eller co-hosta en live-sändning med en vän – liknande en live podcast. Mycket av de trender som blossade upp i starten av pandemin är troligen de trender som kommer hålla i sig, framförallt eftersom pandemin fortfarande håller i sig och vårt förändrat beteende på sociala medier blir alltmer långvarigt.
Nya data från GlobalWebIndex om konsumenttrender 2021 visar att 29% av internetanvändarna i 7 länder ofta tittar på live:s från influenser som de följer. Bland dessa användare säger 80% att de troligen köper en produkt från live:n.
4. TikTok, Reels & Youtube Shorts
I augusti 2020 lanserades Instagram Reels. Formatet tillåter användare att spela in 30 sekunders videor med ljud- och kreativa effekter. Om detta låter bekant har du helt rätt. Videodelningsappen TikTok har ett identiskt koncept och Instagram Reels är en säker konkurrent.
En fråga kvarstår – kommer Instagram Reels att ersätta TikTok på samma sätt som Instagram Stories har ersatt Mystory på Snapchat?
Men det är inte det enda nya kortformat vi har sett i år. TikTok och Instagram Reels fick följeslag – av YouTube Shorts! Den nya funktionen liknar TikTok och Reels, en kortformad videoupplevelse som gör det möjligt för användare att visa 60 sekunders videor. Även om 60 sekunder är den maximala längden, rekommenderar YouTube användare att fokusera på videor på 15 sekunder. Plattformen säger att det finns mycket mer att komma och under de närmaste veckorna och månaderna kommer Youtube att fortsätta att lansera uppdaterade versioner av ”Shorts”.
Många varumärken har redan börjat implementera både Reels och TikTok i sin marknadsföringsstrategi. Som konsument av sociala medier, nu mer än någonsin, söker roligt och underhållande innehåll, kan Reels och TikTok vara ett utmärkt tillskott. Viktigt att komma ihåg är att dessa plattformar är baserade på trender. Du måste vara snabb med att hänga med nya trender – eftersom de flesta aktiviteterna i appen handlar om att sprida viralt innehåll.
Eftersom intresset för videoinnehåll fortsätter att växa och underhålla, är det en stark drivkraft att vända oss till sociala plattformar, tror vi att detta innehållsformat har en ännu ljusare framtid 2021.
5. Ofiltrerat och verkligt innehåll kommer att dominera sociala medier
Efter utbrottet av Covid-19 har sociala medier fått ett helt nytt syfte för många människor. Vi har ökat vår användning av sociala plattformar för att ansluta till varandra, underhålla och handla online istället för i butik. 2020 sa många också att de har vågat vara mer ärliga om sina personliga liv på sociala medier.
Denna trend indikerar att sociala medier kommer att öka för att vara en plats att dela personligt och djupgående innehåll också 2021. Användare som tenderar att visa det perfekta flödet snarare än det verkliga innehållet måste tänka igen. Följare av större konton idag ber om ofiltrerat innehåll mer än någonsin tidigare. Med detta mixar fler och fler influensers sitt innehåll från sin polerade yta med berättelser om innehåll bakom kulisserna.
För varumärken är User Generated Content (UGC) resultatet av denna trend. På grund av sin höga trovärdighet och äkthet har människor lättare att relatera till det. När ett meddelande kommer från en vanlig person snarare än från ett företag – ligger det i vår natur att svara på det på en djupare nivå. När du låter en influenser skapa innehåll åt dig kan du uppnå samma effekt. I många fall är de influenser du väljer att arbeta med också en del av din målgrupp för produkten eller tjänsten i fråga, vilket ger dig innehåll som skapats för din målgrupp och av din målgrupp.
2021 blir det viktigt att undersöka och lyssna på din målgrupp. Var spenderar de tid och vad fångar deras intresse idag? Prata med dem där de tillbringar mest tid och gör det med relevant och meningsfullt innehåll. Konsumentbeteendet förändras snabbt och för dig som marknadsförare och företagare blir det allt viktigare att alltid ha örat mot marken.
Fortsätt samtalet kring digital marknadsföring och sociala medier i kommentarerna! Vad tror ni det finns för andra trender att hålla utskick för under 2021?
Om ni vill ha hjälp med sociala medier och hur ni kan använda alla dessa trender på ert företag, kontakta oss idag.
Vilka är de största trenderna för sociala medier 2021?
Globalt spenderar människor dagligen minst 144 minuter (2,4h) på sociala medier. Detta i kombination med att 24% av konsumenterna säger att de upptäckte nya varumärken på sociala medier, gör det definitivt till en kanal att hålla ett öga på. I den här artikeln kommer vi att gå igenom 5 sociala medier och marknadsföringstrender att hålla koll på under 2021.
Det som har hänt 2020 har definitivt bidragit till och tvingat oss att påskynda en redan påskyndad digital transformation. Enligt IBM har Covid-19 påskyndat det digitala e-handelsskiftet från shopping i fysiska butiker till digital shopping med fem år. Året som ingen var förberedd för har sedan en tid tillbaka avslutats, så låt oss titta på vad 2021 håller.
1. Social shopping
Den här – kan du helt enkelt inte missa! Under 2020 har Instagram lanserat massor av nya verktyg och funktioner. Vissa av dem kommer sannolikt att göra stor skillnad i hur vi handlar online och placerar definitivt Instagram på kartan som en plattform för e-handel. Vilka nya funktioner pratar vi om? Låt oss titta närmare på fyra av dem! Enligt Facebook använder 70% av konsumenterna Instagram för produktupptäckt och 130 miljoner (!) trycker på shoppinginläggen för att läsa mer varje månad. Det sätt som konsumenter handlar online kommer definitivt att förändras.
Instagram-shop
Den nya fliken ”Shop” på Instagram gör det möjligt för användare att upptäcka varumärken och produkter på ett helt nytt sätt. Välj mellan ”Shops”, ”Editors’ Picks”, ”Collections”, ”Guides” och ”Videos”. Det här flödet baseras på vilket innehåll du engagerar dig i, t.ex. vad du gillar, varumärken du följer och ibland även nya förslag.
Instagram Checkout
Den här funktionen är ett nytt sätt för användare att upptäcka och köpa produkter från varumärken och influensers – utan att behöva lämna appen. Detta gynnar både konsumenter och e-handelsmärken eftersom det förkortar köpprocessen avsevärt. Detta verkar bli det största steget mot ett nytt shoppingbeteende för Instagram-användare. Win-Win för e-handeln!
Instagram-guider
Instagram-guides är ett nytt sätt för användare att samla inlägg, produkter eller platser i en mikroblogg och dela med sina följare. Guide-funktionen är fortfarande ganska dold, men du hittar den under den nya fliken ”Shop”. Tillsammans med shoppingfunktionen på Instagram kommer detta att ge en ny nivå av inspiration. För influenser öppnar det nya möjligheter att använda detta verktyg i samarbeten för att sammanställa en lista över rekommenderade produkter. Eller för företag att samla annat värde som man vill konsumenterna lätt ska hitta.
Instagram Live Shopping
Instagram Live har fått tillägg i form av Live Shopping; en möjlighet för varumärken och skapare att sälja produkter direkt via en direktsändning genom att tagga dem. Perfekt för influensermarknadsföring eftersom influenser nu kan engagera sin publik med detta alltmer populära format samt sälja produkter direkt.
Nu kan skapare och varumärken inte bara driva försäljning via en webbplats eller fysisk butik utan också direkt genom Instagram Live – helt utan att kunden behöver lämna appen. Enligt ny forskning säger 29% av de tillfrågade i 7 länder att om en shoppingupplevelse är underhållande, skulle det uppmuntra dem att köpa en produkt när de handlar online. Därför kommer live shopping att vara ett bra innehållsformat att testa 2021.
2. Kortvarigt innehåll
Kortvarigt innehåll är innehåll som bara är tillgängligt under en kort tidsperiod. Det har blivit alltmer populärt de senaste åren och användarnas efterfrågan är uppenbarligen hög. Exempel på plattformar som har investerat i detta innehållsformat är:
Instagram Stories
Snapchat
Twitter med Fleets
YouTube med Shorts
LinkedIn med LinkedIn Stories
Facebook-Stories
3. Liveformat på sociala medier
I mars 2020 ökade Instagram Live-användningen med 70%. Mest troligt som ett resultat av social distansering och begränsningar att stanna hemma på grund av Covid-19. Det som är viktigt här är att det inte bara är genomtänkta produktioner eller stora samarbeten på Instagram Live längre. Vi ser att fler och fler människor och influenser spontant går live på sociala medier bara för att interagera med sina följare; låt dem ställa frågor, titta när de gör sin dagliga smink eller co-hosta en live-sändning med en vän – liknande en live podcast. Mycket av de trender som blossade upp i starten av pandemin är troligen de trender som kommer hålla i sig, framförallt eftersom pandemin fortfarande håller i sig och vårt förändrat beteende på sociala medier blir alltmer långvarigt.
Nya data från GlobalWebIndex om konsumenttrender 2021 visar att 29% av internetanvändarna i 7 länder ofta tittar på live:s från influenser som de följer. Bland dessa användare säger 80% att de troligen köper en produkt från live:n.
4. TikTok, Reels & Youtube Shorts
I augusti 2020 lanserades Instagram Reels. Formatet tillåter användare att spela in 30 sekunders videor med ljud- och kreativa effekter. Om detta låter bekant har du helt rätt. Videodelningsappen TikTok har ett identiskt koncept och Instagram Reels är en säker konkurrent.
En fråga kvarstår – kommer Instagram Reels att ersätta TikTok på samma sätt som Instagram Stories har ersatt Mystory på Snapchat?
Men det är inte det enda nya kortformat vi har sett i år. TikTok och Instagram Reels fick följeslag – av YouTube Shorts! Den nya funktionen liknar TikTok och Reels, en kortformad videoupplevelse som gör det möjligt för användare att visa 60 sekunders videor. Även om 60 sekunder är den maximala längden, rekommenderar YouTube användare att fokusera på videor på 15 sekunder. Plattformen säger att det finns mycket mer att komma och under de närmaste veckorna och månaderna kommer Youtube att fortsätta att lansera uppdaterade versioner av ”Shorts”.
Många varumärken har redan börjat implementera både Reels och TikTok i sin marknadsföringsstrategi. Som konsument av sociala medier, nu mer än någonsin, söker roligt och underhållande innehåll, kan Reels och TikTok vara ett utmärkt tillskott. Viktigt att komma ihåg är att dessa plattformar är baserade på trender. Du måste vara snabb med att hänga med nya trender – eftersom de flesta aktiviteterna i appen handlar om att sprida viralt innehåll.
Eftersom intresset för videoinnehåll fortsätter att växa och underhålla, är det en stark drivkraft att vända oss till sociala plattformar, tror vi att detta innehållsformat har en ännu ljusare framtid 2021.
5. Ofiltrerat och verkligt innehåll kommer att dominera sociala medier
Efter utbrottet av Covid-19 har sociala medier fått ett helt nytt syfte för många människor. Vi har ökat vår användning av sociala plattformar för att ansluta till varandra, underhålla och handla online istället för i butik. 2020 sa många också att de har vågat vara mer ärliga om sina personliga liv på sociala medier.
Denna trend indikerar att sociala medier kommer att öka för att vara en plats att dela personligt och djupgående innehåll också 2021. Användare som tenderar att visa det perfekta flödet snarare än det verkliga innehållet måste tänka igen. Följare av större konton idag ber om ofiltrerat innehåll mer än någonsin tidigare. Med detta mixar fler och fler influensers sitt innehåll från sin polerade yta med berättelser om innehåll bakom kulisserna.
För varumärken är User Generated Content (UGC) resultatet av denna trend. På grund av sin höga trovärdighet och äkthet har människor lättare att relatera till det. När ett meddelande kommer från en vanlig person snarare än från ett företag – ligger det i vår natur att svara på det på en djupare nivå. När du låter en influenser skapa innehåll åt dig kan du uppnå samma effekt. I många fall är de influenser du väljer att arbeta med också en del av din målgrupp för produkten eller tjänsten i fråga, vilket ger dig innehåll som skapats för din målgrupp och av din målgrupp.
2021 blir det viktigt att undersöka och lyssna på din målgrupp. Var spenderar de tid och vad fångar deras intresse idag? Prata med dem där de tillbringar mest tid och gör det med relevant och meningsfullt innehåll. Konsumentbeteendet förändras snabbt och för dig som marknadsförare och företagare blir det allt viktigare att alltid ha örat mot marken.
Fortsätt samtalet kring digital marknadsföring och sociala medier i kommentarerna! Vad tror ni det finns för andra trender att hålla utskick för under 2021?
Om ni vill ha hjälp med sociala medier och hur ni kan använda alla dessa trender på ert företag, kontakta oss idag.
Vilka är de största trenderna för sociala medier 2021?
Globalt spenderar människor dagligen minst 144 minuter (2,4h) på sociala medier. Detta i kombination med att 24% av konsumenterna säger att de upptäckte nya varumärken på sociala medier, gör det definitivt till en kanal att hålla ett öga på. I den här artikeln kommer vi att gå igenom 5 sociala medier och marknadsföringstrender att hålla koll på under 2021.
Det som har hänt 2020 har definitivt bidragit till och tvingat oss att påskynda en redan påskyndad digital transformation. Enligt IBM har Covid-19 påskyndat det digitala e-handelsskiftet från shopping i fysiska butiker till digital shopping med fem år. Året som ingen var förberedd för har sedan en tid tillbaka avslutats, så låt oss titta på vad 2021 håller.
1. Social shopping
Den här – kan du helt enkelt inte missa! Under 2020 har Instagram lanserat massor av nya verktyg och funktioner. Vissa av dem kommer sannolikt att göra stor skillnad i hur vi handlar online och placerar definitivt Instagram på kartan som en plattform för e-handel. Vilka nya funktioner pratar vi om? Låt oss titta närmare på fyra av dem! Enligt Facebook använder 70% av konsumenterna Instagram för produktupptäckt och 130 miljoner (!) trycker på shoppinginläggen för att läsa mer varje månad. Det sätt som konsumenter handlar online kommer definitivt att förändras.
Instagram-shop
Den nya fliken ”Shop” på Instagram gör det möjligt för användare att upptäcka varumärken och produkter på ett helt nytt sätt. Välj mellan ”Shops”, ”Editors’ Picks”, ”Collections”, ”Guides” och ”Videos”. Det här flödet baseras på vilket innehåll du engagerar dig i, t.ex. vad du gillar, varumärken du följer och ibland även nya förslag.
Instagram Checkout
Den här funktionen är ett nytt sätt för användare att upptäcka och köpa produkter från varumärken och influensers – utan att behöva lämna appen. Detta gynnar både konsumenter och e-handelsmärken eftersom det förkortar köpprocessen avsevärt. Detta verkar bli det största steget mot ett nytt shoppingbeteende för Instagram-användare. Win-Win för e-handeln!
Instagram-guider
Instagram-guides är ett nytt sätt för användare att samla inlägg, produkter eller platser i en mikroblogg och dela med sina följare. Guide-funktionen är fortfarande ganska dold, men du hittar den under den nya fliken ”Shop”. Tillsammans med shoppingfunktionen på Instagram kommer detta att ge en ny nivå av inspiration. För influenser öppnar det nya möjligheter att använda detta verktyg i samarbeten för att sammanställa en lista över rekommenderade produkter. Eller för företag att samla annat värde som man vill konsumenterna lätt ska hitta.
Instagram Live Shopping
Instagram Live har fått tillägg i form av Live Shopping; en möjlighet för varumärken och skapare att sälja produkter direkt via en direktsändning genom att tagga dem. Perfekt för influensermarknadsföring eftersom influenser nu kan engagera sin publik med detta alltmer populära format samt sälja produkter direkt.
Nu kan skapare och varumärken inte bara driva försäljning via en webbplats eller fysisk butik utan också direkt genom Instagram Live – helt utan att kunden behöver lämna appen. Enligt ny forskning säger 29% av de tillfrågade i 7 länder att om en shoppingupplevelse är underhållande, skulle det uppmuntra dem att köpa en produkt när de handlar online. Därför kommer live shopping att vara ett bra innehållsformat att testa 2021.
2. Kortvarigt innehåll
Kortvarigt innehåll är innehåll som bara är tillgängligt under en kort tidsperiod. Det har blivit alltmer populärt de senaste åren och användarnas efterfrågan är uppenbarligen hög. Exempel på plattformar som har investerat i detta innehållsformat är:
Instagram Stories
Snapchat
Twitter med Fleets
YouTube med Shorts
LinkedIn med LinkedIn Stories
Facebook-Stories
3. Liveformat på sociala medier
I mars 2020 ökade Instagram Live-användningen med 70%. Mest troligt som ett resultat av social distansering och begränsningar att stanna hemma på grund av Covid-19. Det som är viktigt här är att det inte bara är genomtänkta produktioner eller stora samarbeten på Instagram Live längre. Vi ser att fler och fler människor och influenser spontant går live på sociala medier bara för att interagera med sina följare; låt dem ställa frågor, titta när de gör sin dagliga smink eller co-hosta en live-sändning med en vän – liknande en live podcast. Mycket av de trender som blossade upp i starten av pandemin är troligen de trender som kommer hålla i sig, framförallt eftersom pandemin fortfarande håller i sig och vårt förändrat beteende på sociala medier blir alltmer långvarigt.
Nya data från GlobalWebIndex om konsumenttrender 2021 visar att 29% av internetanvändarna i 7 länder ofta tittar på live:s från influenser som de följer. Bland dessa användare säger 80% att de troligen köper en produkt från live:n.
4. TikTok, Reels & Youtube Shorts
I augusti 2020 lanserades Instagram Reels. Formatet tillåter användare att spela in 30 sekunders videor med ljud- och kreativa effekter. Om detta låter bekant har du helt rätt. Videodelningsappen TikTok har ett identiskt koncept och Instagram Reels är en säker konkurrent.
En fråga kvarstår – kommer Instagram Reels att ersätta TikTok på samma sätt som Instagram Stories har ersatt Mystory på Snapchat?
Men det är inte det enda nya kortformat vi har sett i år. TikTok och Instagram Reels fick följeslag – av YouTube Shorts! Den nya funktionen liknar TikTok och Reels, en kortformad videoupplevelse som gör det möjligt för användare att visa 60 sekunders videor. Även om 60 sekunder är den maximala längden, rekommenderar YouTube användare att fokusera på videor på 15 sekunder. Plattformen säger att det finns mycket mer att komma och under de närmaste veckorna och månaderna kommer Youtube att fortsätta att lansera uppdaterade versioner av ”Shorts”.
Många varumärken har redan börjat implementera både Reels och TikTok i sin marknadsföringsstrategi. Som konsument av sociala medier, nu mer än någonsin, söker roligt och underhållande innehåll, kan Reels och TikTok vara ett utmärkt tillskott. Viktigt att komma ihåg är att dessa plattformar är baserade på trender. Du måste vara snabb med att hänga med nya trender – eftersom de flesta aktiviteterna i appen handlar om att sprida viralt innehåll.
Eftersom intresset för videoinnehåll fortsätter att växa och underhålla, är det en stark drivkraft att vända oss till sociala plattformar, tror vi att detta innehållsformat har en ännu ljusare framtid 2021.
5. Ofiltrerat och verkligt innehåll kommer att dominera sociala medier
Efter utbrottet av Covid-19 har sociala medier fått ett helt nytt syfte för många människor. Vi har ökat vår användning av sociala plattformar för att ansluta till varandra, underhålla och handla online istället för i butik. 2020 sa många också att de har vågat vara mer ärliga om sina personliga liv på sociala medier.
Denna trend indikerar att sociala medier kommer att öka för att vara en plats att dela personligt och djupgående innehåll också 2021. Användare som tenderar att visa det perfekta flödet snarare än det verkliga innehållet måste tänka igen. Följare av större konton idag ber om ofiltrerat innehåll mer än någonsin tidigare. Med detta mixar fler och fler influensers sitt innehåll från sin polerade yta med berättelser om innehåll bakom kulisserna.
För varumärken är User Generated Content (UGC) resultatet av denna trend. På grund av sin höga trovärdighet och äkthet har människor lättare att relatera till det. När ett meddelande kommer från en vanlig person snarare än från ett företag – ligger det i vår natur att svara på det på en djupare nivå. När du låter en influenser skapa innehåll åt dig kan du uppnå samma effekt. I många fall är de influenser du väljer att arbeta med också en del av din målgrupp för produkten eller tjänsten i fråga, vilket ger dig innehåll som skapats för din målgrupp och av din målgrupp.
2021 blir det viktigt att undersöka och lyssna på din målgrupp. Var spenderar de tid och vad fångar deras intresse idag? Prata med dem där de tillbringar mest tid och gör det med relevant och meningsfullt innehåll. Konsumentbeteendet förändras snabbt och för dig som marknadsförare och företagare blir det allt viktigare att alltid ha örat mot marken.
Fortsätt samtalet kring digital marknadsföring och sociala medier i kommentarerna! Vad tror ni det finns för andra trender att hålla utskick för under 2021?
Om ni vill ha hjälp med sociala medier och hur ni kan använda alla dessa trender på ert företag, kontakta oss idag.
Vi använder cookies för att förbättra din surfupplevelse, visa personligt anpassade annonser eller innehåll och analysera vår trafik. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till vår användning av cookies. Integritetspolicy.
Nödvändiga
Always active
Dessa cookies gör det möjligt för webbplatsen att tillhandahålla förbättrad funktionalitet och personlig anpassning. De kan fastställas av oss eller av tredjepartsleverantörer vars tjänster vi har lagt till på våra sidor. Om du inte tillåter dessa cookies kanske vissa eller alla av dessa tjänster inte fungerar som de ska.
Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig
Statistik
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden, antal besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla etc.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.